seven days

Her i Frankrike er man så heldige og har to uker vinterferie, i tillegg til to uker høstferie og to uker vårfeire. Det veier litt opp for lange skoledager på opptil elleve timer (ja, elleve lange timer). Nå var det endelig vår tur, og jeg kjente det var helt ekstremt herlig å gå fra skolen forrige fredag, og vite at jeg ikke har mer skoletimer, ikke mer internat og ikke mer kantinemat på to uker. Nå er allerede én uke passert, og det har vært en uke i bølgedaler. Jeg skal innrømme at det ikke har vært min beste uke. Jeg har hatt litt for mye vanskelig å tenke på, itillegg til at alle de andre norske er reist hjem eller har fått besøk av familien. Da får man bare ekstra mye hjemlengsel. Itillegg var jeg helt ekstremt sliten, og har gått rundt med hodepine i en uke.

Men, det har også vært helt sykt mye bra som har skjedd denne uken. Tar en liten oppdatering her, fordi jeg har så mye å fortelle!

Tirsdag:

Tirsdag festet vi syklene bakpå bilen, og kjørte avgårde til en fransk venninne av verts-mamie. Vi syklet rundt på den franske landsbygda, så på været og fugler, og tok bilder. Vi hadde med oss hjemmelagde kanelboller, på norsk vis selvfølgelig, som vi serverte etter sykkelturen. En utrolig hyggelig dag!

Onsdag:

Onsdag var det planlagt å dra til Nantes, en større byen omtrent en time fra Fontenay-le-Comte. Valget av dag var veldig heldig, da solen tittet fram og gav oss 24 herlige grader. Vi gikk rundt i sentrum, tittet i fine butikker, og spiste panini mens vi gikk rundt i de fine gatene. Jeg synes landsbygda er fin, men må si at det var ekstremt herlig å være i en storby igjen! Da solen begynte å gli sakte nedover på himmelen, dro vi til et  kjøpesenter utenfor sentrum, hvor jeg fikk gått litt rundt på egenhånd. Der hadde de også IKEA, og hva kan man finne der? Jo, nordisk mat, blant annet smågodt! Smågodt finner man ikke i Frankrike, her er alt i store pakker. Må dessverre formidle at smågodtet allerede er forsvunnet, men jeg mottar gjerne norske godsaker i posten (se adresse på slutten av innlegget, hihi). Etterpå dro vi til på italiensk restaurant med to av døtrene, med familie, til vertsfamilien. Utrolig hyggelige mennesker og veldig god mat, en fin avslutning på en herlig dag!

Lørdag:

Lørdag hadde temperaturen steget enda mer, og jeg ble liggende og steke i 30 grader (målt i solen, altså) ved bassengkanten hos vertsfamilien. Dessuten fikk jeg en etterlengtet pakke fra Norge, noe som var utrolig hyggelig. Jeg lagde til fruktsalat og appelsinjuice, og leste bok og fine magasiner. På kvelden fikk vi også tilbake internettet, noe som var en smule etterlengtet. Jeg avsluttet med en løpetur mellom åkrene, i solnedgang. En perfekt dag!

Søndag:

Vi dro en etterlengtet dag til sjøen! Hjemme i Norge bor jeg nemlig på en øy, og har havet i gåavstand, når jeg vil, sommer som vinter. Her i Frankrike bor jeg på landsbygda, med godt over en time til sjøen. Vi dro til den fine byen Les Sables d'Olonne, hvor vi ble liggende på stranden, med fransk baguette og fine bøker. Vi ble på stranden til solen gikk ned, og det var så fint. En  sol som går ned i horisonten, over en stille sjø, det må være noe av det fineste som finnes.

Ellers har jeg vært på kaffe-besøk hos naboen, vært hos borgermesteren og stjelt internett (fordi vi ikke hadde det på en uke), jeg har syklet, skrevet, lest, tegnt, lagd norske middager, innredet litt på rommet, gått på blomsterjakt i andres hager, spist herlige frokoster i senga (selv om dette er mot fransk skikk eller logikk eller noe sånt), tatt en del bilder som jeg skal vise, pusset hagemøbler, trent og blitt solbrent. Pluss en god del andre ting!

Et (♥) fra meg til dere fine lesere.

EDIT: Fikk beskjed om at jeg hadde glemt adressen, haha